Wintercompetitie

Elk jaar van ongeveer half november tot eind februari/begin maart vindt de Wintercompetitie plaats. Deze competitie is bedoeld om samen, op een prettig sportieve manier de winter door te komen.

De deelnemers worden door de organisatie aan elkaar gekoppeld met het oogmerk om, ondanks de verschillen in sterkte, toch een leuke partij te kunnen spelen. Diegenen die net beginnen doen ervaring op in het spelen van partijen.

Iedereen speelt acht partijen, tenzij je op één van de dagen niet kunt. Dan wordt er een vervanger voor je verzorgd. Ga dus niet zelf een vervanger zoeken!! Standaard rekenen we tussen half tien en circa twee uur ‘s middags op drie groepen van 12 personen die elk ongeveer anderhalf uur op de baan kunnen staan.

Telling
In het seizoen 2018–2019 zijn we na de opgedane ervaring in het voorgaande seizoen overgestapt naar de situatie met twee gewonnen sets en een eventuele wedstrijdtiebreak. Bij de standaard situatie van een partij over twee gewonnen sets liepen we te vaak uit de tijd.
Bij de stand van 1-1 spelen we nu geen derde set, maar een wedstrijdtiebreak van 10 punten. Voor een in twee sets gewonnen partij krijgen de winnaars beide 3 punten. Voor een gewonnen partij met een wedstrijdtiebreak krijgen de winnaars ieder 2 punten en de verliezers 1 punt. Ook worden alle gewonnen games bijgehouden.

Winterkoning/in
Aan het eind van de competitie worden, in een wat aangeklede ambiance (gewoon soep met een belegd broodje, of misschien wel wat anders), de Winterkoningin en Winterkoning bekend gemaakt. Dat zijn zij, die respectievelijk bij de vrouwen en mannen de meeste punten hebben behaald. Vroeger was een en ander al snel duidelijk, maar tegenwoordig is op de laatste dag nog nauwelijks bekend wie het gaan worden.

Uit het bovenstaande blijkt dat je best een wedstrijd mag missen. Liever niet natuurlijk, maar mensen hebben een verjaardag, willen een bepaalde tentoonstelling of een concert bezoeken en — niet te vergeten — willen ook nog eens op wintersport. Mis je een wedstrijd, dan krijg je natuurlijk ook geen punten en vermindert de kans op de ultieme prijs.

Bijdrage
Voor deelname wordt wel een bijdrage gevraagd (momenteel 8 euro). Daarvoor krijg je wel elke keer koffie met koek , cupcake, plak cake, pepernoten met sinterklaas of een kerstkransje rond kerst. En natuurlijk de afsluitende lichte lunch. Ik mag wel zeggen: wie doet er nu niet aan mee!!

Als het weer het toelaat (lukt steeds vaker) kunnen we gezellig op het terras napraten over de gelukkige winnaars